Ziekteverzuim protocol

Ziekteverzuim protocol

Dit verzuimprotocol is van toepassing op de werknemers van Light Personeelsdiensten B.V.

In dit verzuimprotocol staat beschreven wat jij als medewerker en Light als werkgever moeten doen tijdens ziekteverzuim. Deze regels zijn gebaseerd op de Wet verbetering poortwachter.

Ziek melden

Zodra je ziek bent moet je dit direct, ruim voor aanvang van je werk telefonisch melden bij je coördinator. Hiernaast ben je verplicht dit ook te melden telefonisch 010–7600857 tijdens kantoortijden of per email administratie@lightpersoneelsdiensten.nl aan onze personeelsadministratie. Ben je zelf niet in staat om je ziek te melden mag je dit iemand anders laten doen. Als je tijdens werktijd ziek wordt, meldt je jezelf persoonlijk af bij je direct leidinggevende. Hiernaast ben je verplicht dit ook direct te melden telefonisch of per email aan onze personeelsadministratie. 

Arbeidsconflict

Als je het werk niet kan doen door een conflict op het werk, meldt je jezelf niet ziek. Je vraagt om een ‘time out’ (arbeidsconflictenverlof) voor conflictbemiddeling (mediation) om samen met de directe leidinggevende een oplossing te vinden voor het conflict. Is er naast het arbeidsconflict bij de medewerker ook sprake van ziekte waardoor je het werk niet kan doen? Dan kan je jezelf wel ziek melden. Hiernaast ben je verplicht dit ook direct te melden telefonisch of per email aan onze personeelsadministratie. In dit geval informeert de directe leidinggevende meteen de Arbodienst om vast te laten stellen of er inderdaad ook sprake is van ziekte, naast het arbeidsconflict. 

Bereikbaarheid

Je bent verplicht de eerste weken van je verzuim altijd maandag t/m vrijdag tussen 9:00 en 17:00 bereikbaar zijn op het opgegeven (verpleeg)adres voor (onaangekondigd) contact met de werkgever of de Arbodienst. Het is bijvoorbeeld mogelijk dat je gebeld wordt door de Arbodienst voor meer informatie of dat er een huisbezoek plaatsvindt. 

Ben je niet aanwezig op het opgegeven adres, dan moet iemand anders op dat adres kunnen vertellen waar / hoe je te bereiken bent. Verblijf op een ander adres, permanent of tijdelijk, moet altijd binnen 24 uur aan je leidinggevende en aan de Arbodienst worden doorgegeven. Het opgegeven adres mag verlaten worden voor een bezoek aan de bedrijfsarts, huisarts, fysiotherapeut of een andere medisch specialist. Dit mag ook voor werkhervatting of als er toestemming is van je leidinggevende.

Contact met de Arbodienst

Wanneer de bedrijfsarts je vraagt om meer (medische) informatie over de reden van het verzuim, ben je verplicht hieraan mee te werken. Ben je hiertoe niet in staat, bijvoorbeeld door opname in een ziekenhuis, dan moet iemand anders de informatie verstrekken. Deze informatie is alleen bestemd voor de Arbodienst.

Spreekuur Arbodienst

Zo nodig ontvangt je een oproep voor het spreekuur van de Arbodienst. Bij verhindering licht je de Arbodienst zo spoedig mogelijk telefonisch in (eventueel via Light). Bij volledige werkhervatting hoef je niet op het spreekuur te verschijnen, maar laat dit wel zo spoedig mogelijk telefonisch weten aan de Arbodienst (eventueel via kantoor). Je ontvangt een terugkoppeling van de Arbodienst over wat er is afgesproken tijdens het spreekuur, Light ontvangt dit verslag ook.

Medisch onderzoek 

Als een medisch onderzoek nodig is om je arbeids(on)geschiktheid te beoordelen, ben je verplicht hieraan mee te werken. Het medisch onderzoek wordt gedaan door, of in opdracht van, de bedrijfsarts van de Arbodienst. 

Probleemanalyse en advies 

Binnen zes weken na de ziekmelding maakt de Arbodienst op basis van alle beschikbare informatie een probleemanalyse en geeft de Arbodienst een advies over het werkhervattingstraject. Dit advies wordt verstrekt aan Light en jou als medewerker volgens de geldende privacyregels (zie onderaan dit document). 

Plan van aanpak

Op basis van de probleemanalyse en het bijbehorende advies maak je samen met ons een plan van aanpak. Zodra dit plan door beide partijen is vastgesteld ontvangt de Arbodienst hiervan een afschrift. Afhankelijk van je beperkingen kan de Arbodienst adviseren om bepaalde acties (interventies) in te zetten. Bij langdurige verzuimgevallen kan de Arbodienst re- integratietrajecten voorstellen. Het doel is de duur van het verzuim te verkorten en het herstel te bespoedigen. 

Re-integratiedossier en WIA-aanvraag 

Samen met de arbodienst houdt Light alle inspanningen bij in een re-integratiedossier. Dit kunnen gespreksverslagen zijn, maar ook terugkoppelingen van (evaluatie)spreekuren en bijstellingen van het vastgestelde plan van aanpak, evenals van de eerstejaarsevaluatie. Dit is nodig voor een eventuele WIA uitkering na twee jaar arbeidsongeschiktheid.

Minimaal elke 6 weken contact

Je leidinggevende neemt regelmatig, ten minste elke zes weken, contact op met je over de voortgang. Tijdens het herstelproces en de re-integratieactiviteiten heb je regelmatig contact met de Arbodienst. Daarnaast heeft de Arbodienst ook regelmatig contact met je leidinggevende om te kijken wat er gedaan kan worden aan de terugkeer naar het werk. 

Medewerking aan activiteiten gericht op werkhervatting 

Je bent samen met Light verantwoordelijk voor het herstel en een zo spoedig mogelijke verantwoorde terugkeer naar het werk. Je werkt samen aan de begeleiding en activiteiten die hierop gericht zijn, zoals training, scholing, gedeeltelijke werkhervatting en werkaanpassing. Je bent verplicht je actief op te stellen in dit proces. 

Genezing niet belemmeren 

Tijdens de periode van arbeidsongeschiktheid werk je optimaal mee aan zijn herstel en hou je jezelf aan de afspraken die zijn gemaakt met de bedrijfsarts van de Arbodienst. Tijdens ziekte mag je geen arbeid verrichten, behalve wanneer dit is voorgeschreven in het belang van je gezondheid of wanneer je hiervoor toestemming heeft gekregen van de arbodienst. 

Herstel 

De bedrijfsarts adviseert over de mogelijke datum waarop je het werk kan hervatten. Ben je niet in staat om op de afgesproken dag weer aan het werk te gaan, dan: 

– licht je onmiddellijk je directe leidinggevende in en neem je contact op met kantoor; en 

– licht je zo spoedig mogelijk de Arbodienst telefonisch in.

Zodra je weer in staat is om te werken, meldt je jezelf beter bij je directe leidinggevende en hierna kantoor. Bij gedeeltelijke werkhervatting is overleg met de bedrijfsarts gewenst. 

Vakantie

Wanneer je op vakantie wil gaan tijdens de periode van arbeidsongeschiktheid, heb je vooraf schriftelijk toestemming nodig van Light. Wij baseren onze beslissing op het advies van de Arbodienst. 

Ziekmelding vanuit het buitenland 

Voor een ziekmelding vanuit het buitenland gelden dezelfde regels als voor een ziekmelding vanuit Nederland. Dit houdt in dat verzuim dat ontstaat in het buitenland moet worden gemeld bij je directe leidinggevende volgens de wijze die is omschreven bij ‘ziek melden’. Daarnaast moet zo spoedig mogelijk een lokale arts ingeschakeld worden voor een medische verklaring. Deze verklaring moet de volgende gegevens bevatten: 

– de aard van de ziekte; 

– het verloop van de ziekte; 

– de ingestelde therapie; 

– een verklaring van medische ongeschiktheid tot reizen (indien van toepassing).

Na terugkomst moet je deze medische gegevens overhandigen aan de Arbodienst. 

Bezwaren en klachten 

Als je het niet eens is met adviezen of uitspraken van de Arbodienst of met voorstellen of activiteiten van Light kan je een deskundigenoordeel (second opinion) aanvragen bij het UWV. De kosten hiervan zijn voor jezelf en zijn op te vragen bij het UWV. 

Sancties 

Als je je niet aan de afspraken houdt van het protocol of werk je niet voldoende mee aan je herstel, dan kan dit leiden tot een waarschuwing. Als er geen verbetering optreedt, heeft Light Personeelsdiensten het recht om de loondoorbetaling op te schorten of zelfs stop te zetten. 

Privacy 

De Arbodienst ziet erop toe dat privacygevoelige gegevens optimaal worden beschermd tegen onbevoegden. In het privacyreglement is precies vastgelegd wie bepaalde gegevens mag inzien, hoe lang ze worden bewaard en hoe wordt voorkomen dat onbevoegde personen toegang krijgen tot deze informatie. 

Medische informatie is uitsluitend toegankelijk voor medewerkers van de Arbodienst die gehouden zijn aan het beroepsgeheim en die diensten voor de Arbodienst verrichten. In bepaalde situaties kan de bedrijfsarts het wenselijk achten bepaalde informatie wel aan de werkgever te verstrekken, bijvoorbeeld om beperkingen aan te geven voor werkaanpassing. Dan wordt altijd eerst aan de medewerker om toestemming gevraagd.